2016. jan 11.

2016 első szülői estjének összefoglalója

írta: Lilik
2016 első szülői estjének összefoglalója

8836eda560a04ff60fd45105c558b22f.jpg

Kedves Szülők!

Valami a fenti képhez hasonlót éltünk át ma este az év első szülői estjén, mikor is rögtön in medias res módon kézimunkakört alkottunk, hogy a gyerekeink furulya tokjára ráhímezzük a nevüket. Miközben szorgosan öltögettek gondos kezeink, Róbert fülünkbe duruzsolta mit tudnunk érdemes, és beszélgetésbe bocsátkoztunk, hol beszélgetni volt érdemes. A képről hiányoznak a férfiak, pedig voltak, sőt Ádám is szorgosan öltögetett, pedig ő azt hitte ma barkács szakkör lesz. Hiába, nyilvánvaló van kitől tanulnia.

És akkor mi az mit tudnunk érdemes. 

Következő szülői est

Síszünet február 8-tól 12-ig (itt említeném meg, hogy az összes szünet fel van vezetve a menüsorban található Esemény naptárba, ha van gmail fiókotok, akkor megtudjátok nyitni, elvileg). A februári szülői est pont a szünet első napjára esik, így elmarad, és nem is lesz megtartva. Márciusban 14-én lenne a következő szülői est, de az pedig a március 15-ei ünnep miatt szabadnap lesz (ez nincs fenn a naptárban, bocsi :( utánanézek és felvezetem.) így az is elmarad. E kettő helyett kell egy új időpontot kitűzni, Róbert egyeztet az osztálytanítókkal.

Szülinapok

A szülinapok menete úgy zajlik, hogy az ünnepelt kiválaszt 2 embert, akik a süteményeket osztják, valakit aki gyertyát gyújt, mégvalakit aki lírázik. Mindenki elmond valami jókívánságot, és minden egyes jókívánságot egy líra dallam bocsát útjára, a beteljesülés felé. Az ünnepelt is kíván magának. Vannak már egészen személyre szabott szép kívánságok. Csodás! :) 

Ajánlott otthoni olvasmány

Lázár Ervin: Tündér lala elolvasásának ötletét hozta ma este Róbert.

Felszerelés ellenőrzés

Továbbra is, kiélezve ezúttal az üzenő füzetekre, azt mindíg tartsák maguknál a gyerekek, és a tornacipőre. Azoknak a szülőknek figyelmébe, akiket otthon gyermekük azzal vezet meg, hogy nem kötelező viselni tornaórán a lábbelit, mint ahogy ez velem is megesett, közlöm, ez nem így van! Kell a tornacipő. Sok gyerek panaszkodik, hogy szorítja a lábát. Nézzünk utána. Finom rávezetés cipőtől írtózó gyermekeink számára, hogy mégiscsak vegyenek erőt önszántukból magukon, hogy kérdezgessük őket, futkározás közben a zokniban nem csúsznak-e el, pl. fogó közben és lesznek emiatt "áldozatok". Gyorsabbak, biztosabbak lehetnek, ha cipőben futkároznak. Most éppen aktuális tornaórai játék a 3 szín ország, mely szintén egy fogós, futkározós, és nagyon élvezik a gyerekek. (A játék lényegét sajnos nem jegyeztem le, mert hímeztem. Kommentben szívesen veszem botmerben jártas szülőktől.) Mindenestre Róbert is ráhat a gyerekekre cipőviselés terén. 

Fogászati szűrés

Január 15-én az iskolában. Teendőnk nincs, esetleg utána, ha megkaptuk az orvostól a papírt gyermekünk fogának aktuális állapotáról.

Tornacsarnok TAO gyűjtés

A tornacsarnok pályázatra hosszabbítást kapott az iskola. Mivel ebben az évben sem gyűlt össze a kellő támogatás, bár többen többet gyűjtöttek, mint tavaly. Ez azt jelenti, hogy lehet tovább támogatókat keresni, folyamatosan, mivel az egyes cégek bevallásától függ, hogy az év melyik szakaszában tudja felajánlani a támogatást, tehát lehet, hogy a májusi bevallásnál, de lehet, hogy csak év végén. Mivel ez egy kisebb papírmunkán kívül semmilyen terhet nem ró a cégekre, sőt adójóváírást kap a támogató cég, ezért bátran kérdezzünk rá, ha van saját céggel rendelkező ismerősünk, hogy támogatná-e a társasági nyereményadójának felajánlásával az iskolánk tornacsarnok építését. Mivel a TAO kizárólag sportcélokat támogathat, így sokkal egyszerűbb erre "rávenni" a cégeket. Részleteket itt olvashattok a TAO felajánláshoz szükséges 2016(!)-os dokumetumokat innen tölthetitek le (lap alján!).

Átadó az osztály gazdaságis posztja

Györgyi mivel munkaideje jelentősen nőt ebben az évben, szeretné átadni ezt a posztot valakinek. Beiratkozásnál szívesen segít, ám nincs lehetősége részt venni a minden hónap egyik szerda délelőtt tartott gazdasági üléseken. Szóval ha érdekel az iskola színes gazdasági élete, el tudsz számolni mondjuk 100-ig, a szorzótáblát valamennyire tudod, de ha nem van a telefonodon számológép, és használni is tudod,úgy érzed vannak ötleteid, örömmel dobognál együtt az iskola pénzügyi szívverésével ne habozz! Vállalkozz egy őrült nagy kalandra!
(Én gondolkozom rajta, és magamat hallgatva egyre jobban fellelkesülök, komolyan mondom!)

Itt a farsang áll a bál!

Idei farsangi téma: mesterségek. Ideje február 5. Mivel valójában a mesterségekbe csak a farsangi szünet után kezdenek bele, így a gyerekek szárnyaló képzelete előtt még nem a fazekasság, kosárfonás és egyéb ősi mesterség jelent meg, amin fennakadtunk kissé. Jó-e ha a gyermek pisztolyos, bilincses rendőr lesz? Lehet-e ennyi lazaság? Végül Róbert arra jutott beszél még erről a gyerekekkel, hátha sikerül őket valami izgalmas ősi mesterség irányába terelni. 

A vállalási lista még üres a farsangi teendőknél. A vállalási listába itt tudjátok beírni magatokat, illetve ezen lista az év minden szakában, napján, órájában és ezredmásodpercében elérhető a menüsorban az éves feladat táblázatokra kattintva. Írjátok be magatokat a nektek megfelelő helyre. Az iskola számít ránk!

Mesterségek epocha

Már említettem, hogy a farsangi szünet után kezdenek bele a gyerekek a mesterségek epochába, melynek keretén belül kosárfonással is fognak foglalkozni, Róbert vezetésével. Ha valaki tud kosárfonáshoz való vesszőt szerezni, vagy lelőhelytippet adni, az nagyon jól jön. Ez nem a hagyományos szomorú fűz! 

Filmek, számítógépes játékok

Ezt a fincsi kis témát a végére hagytam. Nincs könnyű dolgom a kézimunkakör beszélgetés folyamának leírásában. Megpróbálok tényszerű maradni, de ez nekem nehezemre fog esni.

Azt hiszem kijelenthetjük, hogy nem hangzott el olyan a jelen lévő szülők szájából, hogy bárki mellette volna eme tevékenységek űzésének ebben az életkorban. De ha nem otthon, hát hol? Mondjuk rokonoknál, olyan barátoknál, ahol ez nem tiltott gyümölcs. De mit tegyünk? Róbert szerint akkor járunk el helyesen, ha meghallgatjuk a gyerek élményeit, melyeket egy-egy ilyen virtuális kirándulásról hazatérve mesél nekünk, és nem ítélkezünk felette. A gyerek el akarja mondani, ki akarja adni magából az őt ért benyomásokat, hatásokat. És ez a látottak feldolgozásához amúgy feltétlenül szükséges is. Ha belefojtjuk a szót valami elítélő mondattal, azzal csak azt érjük el, hogy a gyerek legközelebb nem mondja el, így nem is tudjuk majd mit látott, és segíteni sem tudjuk abban, hogy ha már látta, ha már megtörtént, akkor legalább sikerüljön feldolgoznia. A történet egyes olyan részeinél, mely igazi ellenérzést vált ki belőlünk, kifejezhetjük érzésünket, akár mimikával, amit a gyerek észrevesz, akár máshogy, de ajánlott ezt mégis úgy tenni, hogy ne ijesszük el attól, hogy máskor is elmondja.

Beszéltünk arról, hogy vajon való-e már nekik a sláger, a Star Wars. Volt aki látta, volt aki ezt konkrétan nem ellenzi, mesének, jó történetnek tartja. Ám akárhonnan is közelítjük meg, tény, hogy egy nagyon impulzív képi világ amit a gyerek lát, és talán ennek a képi világnak a biztonságos megéléséhez fokozatos felkészülésre van szükség. Magyarul, érzelmileg és más téren is érettnek kell lennie hozzá. Hiába van pozitív üzenete a sztorynak, ami egy 9-10 (hát még a nálunk is fiatalabbakat!) éves gyereket ebből leginkább megérint, az a robbanás, a harc, az erőszak. 

Ádám elmesélte, hogy ő például onnan tudja, hogy a fiai valóban látták-e a filmet amit mesélnek, vagy csak hallottak róla egy barátjuktól, hogy amit hallottak, arról részletesen, bő szókinccsel mesélnek, amit viszont láttak, ott szinte csak hangutánzó szavakat használnak, robbannak, lőnek, stb. Ez igen érdekes.

Részemről nem gondolom, hogy van erre a problémára egy olyan megoldás, amit mindenki magáénak érez és következetesen betart. Mindenki tegye azt, amit az értékrendje diktál. Nem szeretnék okoskodni, mert ez egy olyan mély, többrétegű téma. Hagyjuk-e mert ha nem kirekesztve érzi magát és a szülőre lesz dühös. És még sorolhatnánk a felmerülő problémákat. Mindezekre nem találtunk jó választ.

Viszont amitől én leginkább tartok, hogy azok a gyerekek, akik szabadon használhatját az internetet otthon, vagy akár az iskolában a molbiljukon, minden igyekezetem ellenére előbb utóbb bele fogják rántani a gyerekemet olyan dolgok megnézésébe, amitől én nagyon szeretném távol tartani. Itt most iskolaszinten beszélek, nem osztályszinten. Jó lenne, ha azok a szülök, akiknek nem okoz gondot, ha a gyerekük rendszeresen használja ezeket az eszközöket, gondoskodnának a biztonságukról az online térben, az erre való eszközökkel. Pl. játék letöltő oldalakon is könnyedén belefuthat olyan tartalmakba, amit addig esze ágában sem volt keresni.

Szerintem már felnőtt az a generáció, akiken lehet látni az állandó tévézés és számítógépes vagy videójátékok hatását. Tanuljunk belőle. Körülnézve a környezetemben, úgy látom minden életkor veszélyeztetett, nem kizárólag a gyerek. Bármikor ülünk előszőr gép elé, az le tud nyűgözni bárkit annyira, hogy ne tudjon felállni. Talán a képességet kell ajándékoznunk nekik, hogy fel tudjanak állni, hogy tudjanak értékrendbeli különbséget tenni egy rettentő agresszív játék és például egy logikai játék között. Hogy most leülök és 4 órát facebookozom, vagy ismereteket szerzek az intenet segítségével (nem celebekről!). Hogy most csetelek cirka 10 órát a barátaimmal, vagy inkább találkozom velük, és csinálunk együtt valamit. Azt hiszem ezeket az alapokat rakjuk le most. Megőrizni a fizikai cselekvés vágyát, a fizikai kapcsolatok meghittségét, a gyerekünkkel együtt töltött mindennapi életünkkel alátámasztani, hogy enélkül is annyi mindent tudunk és akarunk csinálni. Aztán végül úgyis ő dönt. Na tessék csak sikerült okoskodnom így a végére! Szerintem ezek azok a témák, melyek megérnének egy fórumot, akár itt a blogban. Ami úgy tűnik biztos, hogy sokat lesz még erről szó.

Most már elköszönök, mert azt vettem észre, hogy majdnem két órája a gép előtt ülök! :)

Szólj hozzá

Közérdekű Szülői est